6 نکته بی نظیر که باید راجب شب یلدا بدونی
6 نکته بی نظیر که باید راجب شب یلدا بدونی

شب یلدا از قدیم یک سنت باستانی بوده و هست این سنت به نشانه این هست که زمین خودش رو داره آماده میکنه که تحویل فصل زمستان و سرما هاش بده، این جشن باستانی همیشه باعث شده که خانواده های ایرانی رو دور هم از کوچک تا بزرگ جمع کنه و یه شب عالی رو با هم داشته باشند. این سنت زیبا که برای بدرقه فصل پاییز برپا میشد در این شب طولانی نشانه هایی از امیدی به نور و روشنایی و گذشتن از سیاهی به ما میداده که این رسم رو نیاکان ما تا به امروز به ما واگذار کردند تا به بهانه ی این جشن دور همدیگر جمع بشیم و در این شب طولانی قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم.


جهت بازدید از انواع محصولات لوازم آرایشی فروشگاه اینترنتی هیس کلیک کنید.


هر چیزی که باید راجب شب یلدا بدونی

در شب یلدا دقیقا چه اتفاقی از لحاظ نجومی رخ میدهد؟

در این شب زیبا اتفاقی که از لحاظ نجومی میوفته اینه که خورشید در مدار سماوی به دور ترین حدفاصله خودش قرار میگیره و به همین دلیل این طولی ترین شب سال رقم میخوره اما این کلمه طولانی به معنای واقعی تفاوت زیادی نداره و تنها 1 دقیقه حدودا با مابقی شب ها اختلاف داره.

یلدا از نظر نجوم

کجا در ایران طولانی ترین و کوتاه ترین شب یلدا رو دارند؟

همون طور که میدونید کوتاه یا بلند بودن شب ها بستگی به موقعیت مکانی اون منطقه داره. جالب اینجاست که بدونید طولانی ترین شب یلدا در ایران برای منطقه ی ماکو که در شمال غرب ایران واقع شده هست که 14.5 ساعت و کوتاه ترین شب در ایران برای منطقه چابهار که در جنوب شرقی ایران واقع شده هست و شبی با طول 13.5 را تجربه میکند.

شب یلدا دقیقا از کی شروع شد؟

از اونجایی که شب یلدا یکی از رسوم کهن این مرز و بوم هست و برپایی اون برای ما فوق العاده جذابیت های خاص خودش رو داره. شواهد نشانه هایی از این داره که این رسم قدیمی از زمان داریوش یک یعنی از سال 502 قبل از میلاد شروع شده و در تقویم رسمی ایران باستان از این تاریخ ثبت و شروع شده هست. این سنت زیبا انقدر برای ما ایرانیان با ارزش هست که از سال 1388 فهرست میراث معنوی کشور قرار گرفت تا همچنان چیزی از شکوه و زیبایی این رسم در زمان آینده کم نشه.

شروع اولین شب یلدا

و اما جایگاه حضرت حافظ در این شب به یاد ماندنی:

از قدیم یکی از واجبات سفر شب یلدا حضور دیوان حافظ بر سر سفره بود تا در این شب طولانی که هم دور یکدیگر جمع هستند احوالات آینده خودشون رو بصورت گرفتن فال از دیوان حافظ جویا میشوند.

جایگاه حافظ در سفره یلدا

غذاهایی که باید تو شب یلدا خورد

در این شب زیبا هر شهری نسبت به رسم های قدیمی خودش یکسری غذا هایی رو برای شب یلدا در نظر میگیرند مثل سبزی پلو با ماهی، انارپلو، زرشک پلو، کلم پلوی شیرازی و … و کلی غذاهای رنگ و وارنگ دیگر که این سفره و جذاب تر کنه و لذت این دور همی رو بیشتر کنه.

آجیل شب یلدا

یکی از خوشمزه های شب یلدا آجیل اون هست که اسم مخصوص به خودش رو داره، آجیل شب یلدا مخلوطی از چندین خشکبار مختلف مثل کشمش، گردو، پسته، بادم، انجیر خشک و… هست.

آجیل شب یلدا

میوه های رنگارنگ طولانی ترین شب سال

هندوانه یکی از اصلی ترین میوه های سفره یلدا هندوانه هست اما چرا؟ حضور هندوانه بر سر سفره یلدا نماد گرمای تابستان در دل زمستان سرد هست. انار یکی دیگر از میوه های جذاب شب یلدا که هیچ وقت از این سفر جدا نشده و نمیشه انار با دانه های قرمز و درخشانش هست. مصرف این میوه به دلیل اینکه سرشار از ویتامین ها بخصوص ویتامین C هست باعث میشه که در اون شب به همه حس شادابی و خوشحالی ببخشه.

سخن پایانی:

فروشگاه هیس در این شب زیبا و بیاد ماندنی برای شما بهترین ها را آرزو دارد و امیدواریم در کنار خانواده و نزدیکان خود شبی بیاد ماندی و پر از شادی رو سپری کنید. خوشحال میشیم که دیدگاه و تجربه خودتون رو از این شب نسبت به رسم و رسومات شهرتون بنویسید تا ما هم در کنار شما از این شب عالی لذت ببریم.