فواید بازی با کودکان و تاثیر آن بر یادگیری
فواید بازی با کودکان و تاثیر آن بر یادگیری

 آیا از فواید بازی با کودکان و تاثیر آن بر یادگیری آگاهی دارید؟ یکی از مهم‌ترین نیازهای هر کودکی بازی کردن است. بازی برای رشد روانی و تقویت مهارتهای کودک ضروری و موجب رشد مغز آنها می‌شود چون طبق تحقیقات انجام گرفته، بیش از 75 درصد رشد مغز کودکان بعد از تولد تکمیل می‌شود که بازی کردن تاثیر بسیار زیادی در این فرایند دارد.
امروزه اکثر بچه‌ها زمان زیادی از وقت خود را صرف بازی‌های اینترنتی می‌کنند و همه ما به عنوان والدین از مضرات این موضوع به اندازه کافی اطلاع داریم پس بهتر است در میان تمام مشغله‌های روزمره زمان اندکی برای بازی با بچه‌ها فراهم کنیم. در این مقاله فواید بازی کردن با کودکان و تاثیر آن بر یادگیری را بررسی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

فواید بازی کردن والدین با کودکان

اهمیت بازی در یادگیری و رشد کودک

بازی کردن کودک علاوه بر جنبه سرگرمی، تاثیری زیادی در یادگیری کودکان دارد همه ما می‌دانیم و تجربه داریم که یادگیری با بازی و سرگرمی بهتر انجام می‌گیرد و کودکان با ذوق شوق بیشتری برای آن تلاش می‌کنند همانطور که آموزهای ما در دوران مدرسه که با سرگرمی و بازی همراه بوده هنوز هم در ذهن ما ماندگار و حک شده است. برای دیدن مهم‌ترین فواید بازی با کودکان و تاثیر آن بر یادگیری لیست زیر را مشاهده نمایید.

توسعه مهارت‌های اجتماعی کودک

 توسعه مهارت‌های اجتماعی کودکان یکی از فواید بازی با کودکان می‌باشد. کودکان هنگام بازی کردن با دوستان و همسالان خود باید از یک سری قوانین پیروی کنند و مجبور با مذاکره و صحبت در مورد اختلافات و نظرات خود هستند. نتیجه این رفتارها در طول زندگی کودک تاثیر گذار می‌باشد چون از همان بازی‌های کوچک و دوستانه کودک نحوه برخورد با اطرافیان، دفاع از حق خود و گوش دادن به نظرات بقیه را می‌آموزد که این مسائل لازمه رشد اجتماعی کودکان در تمام مراحل زندگی است.

توسعه مهارت‌های کلامی

کودکان هنگام بازی چه گروهی و چه بازی با خود، مجبور به صحبت کردن هستند. در واقع کودک برای ادامه و برقرای ارتباط مخصوصا هنگام بازی‌های گروهی باید صحبت و اظهار نظر کند و کلمات و جملات بیشتری را بکار ببرد در نتیجه دامنه لغاتش افزایش و شیوه صحیح کلمات را بهتر یاد می‌گیرد. پس یکی از مهم‌ترین فواید بازی با کودکان افزایش مهارت‌های کلامی است و مخصوصا برای کودکانی که تک فرزند هستند یا والدین آنها بخاطر شرایط اقتصادی در محیط بیرون مشغول بکار می‌باشند بیشترین تاثیر را دارد.

تاثیر بازی در افزایش خلاقیت

یکی از مهم‌ترین فواید بازی کردن با کودکان افزایش خلاقیت است چون کودک هنگام بازی برای حل مسائل باید از ذهن و فکر خود استفاده کند. بازی‌های خلاقانه مانند بازی‌های ساخت و ساز، نقاشی و داستان‌ سرایی خلاقیت کودک را تحریک می‌کنند و به او ایده‌پردازی می‌آموزند. همچنین در این بازی‌ها کودکان با چالش‌های مختلف روبرو می‌شوند که آن‌ها را به فکر کردن خلاقانه و پیدا کردن راه‌حل‌های جدید ترغیب می‌کند. این فرآیند به تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان کمک می‌کند و آن‌ها را به یادگیری استراتژی‌های مختلف برای حل مسائل تشویق می‌کند.

تاثیر بازی در افزایش خلاقیت

تقویت مهارت‌های زندگی

برخی بازی‌ها می‌توانند به کودکان مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان، و احترام به نظرات دیگران را یاد دهند. این مهارت‌ها برای رشد و توسعه شخصیتی و اجتماعی آن‌ها بسیار ارزشمند هستند. به طور مثال، حل پازل‌ نیازمند مدیریت زمان و استراتژی است. کودکان باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه قطعات را به هم بچسبانند تا تصویر کامل شود. در مثالی دیگر، کودکان می‌توانند با بازی کردن نقش‌هایی مانند مادر یا پدر، وظیفه تمیز کردن اتاق یا مراقبت از اسباب‌بازی‌های خود را به عهده بگیرند.

این فعالیت‌ها مسئولیت‌پذیری برای انجام کارهای روزمره را به کودکان یاد می‌دهد. بهترین روش برای آموزش، انتخاب بازی‌هایی است که باعث می‌شود که کودکان به صورت طبیعی و با لذت با این مهارت‌ها آشنا شوند و آن‌ها را در طول بازی تقویت کنند.

بهبود روابط والدین با کودک

یکی از فواید بازی با کودکان بهبود روابط والدین با آنها می‌باشد. بازی‌های مشترک به والدین فرصتی می‌دهند تا نه تنها ارتباط عمیق‌تری با کودکان‌ خود داشته باشند، بلکه مهارت‌های مختلف زندگی را به آن‌ها در قالب بازی آموزش دهند. علاوه بر این، والدین هنگام بازی، احساس می‌کنند که به کودکان‌شان نزدیک‌تر شده‌اند و احساس رضایت بیشتری از خود دارند که این باعث افزایش اعتماد به نفس، تقویت ارتباط عاطفی و ایجاد احساس امنیت در کودکان می‌شود.

یکی دیگر از فواید بازی با کودکان، تقویت همبستگی خانوادگی می‌باشد. زمانی که والدین و کودکان با هم فعالیت‌ و بازی انجام می‌کنند، این فعالیت‌ها به عنوان یک پل ارتباطی و نقطه اتصال مشترک عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که خانواده به عنوان یک واحد یکپارچه‌تر و قوی‌تر احساس شود. این تجربه‌ها احساس امنیت را در کودکان ایجاد می‌کند که این امکان را می‌دهد که آنها بهترین نسخه خود را در تعامل با دیگران ارائه دهند و درک بهتری از خودشان و احساساتشان را تجربه کنند.

توسعه مهارتهای کلامی بچه ها با بازی کردن

توسعه مهارت‌های حرکتی

یکی دیگر از از فواید بازی با کودکان و تاثیر آن بر یادگیری، توسعه مهارت‌های حرکتی است زیرا در اکثر بازی‌ها بچه‌ها مجبور به حرکت و حتی دویدن هستند، مخصوصا در پسر بچه‌ها این مورد بیشتر مشاهده می‌شود. این حرکات در بهبود مهارت‌های حرکتی، جلوگیری از چاقی و تنبلی کودک تاثیر زیادی دارد. بطور مثال؛ بازی‌هایی مانند پرش، دویدن و پرتاب کردن توپ، به کودکان کمک می‌کنند تا عضلات خود را تقویت کنند و قدرت بدنی خود را افزایش دهند که این امر در علاقه‌مندی بچه‌ها به ورزش مخصوصا در سن نوجوانی تاثیر گذار هستند. براساس تحقیقات دانشمندان فعالیت‌های ورزشی مستمر در یادگیری افراد تاثیری زیاد دارد و افراد در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کنند.

تقویت مهارت‌های حل مسئله

در بیشتر بازی‌ها، کودکان با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند که آن‌ها را به فکر کردن خلاقانه و پیدا کردن راه‌حل‌های جدید ترغیب می‌کند. این فرآیند مهارت‌ حل مسئله در کودکان را تقویت می‌کند و آن‌ها را به یادگیری استراتژی‌های مختلف برای حل مسائل تشویق می‌کند. این مهارت در زمان مدرسه و در طول زندگی برای حل مسائل و مشکلات در پیش رو کاربرد زیادی دارد پس هر قدمی که برای کودک خود برمی‌دارید تاثیر آن تا همیشه بر زندگی آنها باقی می‌ماند.

تاثیر بازی در افزایش خلاقیت

افزایش اعتماد به نفس

از مهم‌ترین تاثیر بازی با کودک می‌توان به افزایش اعتماد به نفس او اشاره کرد. همه می دانیم آدم با اعتماد به نفس در اکثر اوقات موفق‌تر عمل می‌کند و احساس بهتری نسبت به خود و چشم انداز زندگی و اهدافش در آینده دارد. در همین راستا، بازی‌های خلاقانه به کودکان اجازه می‌دهند که مهارت‌های خود را گسترش وتقویت کنند و از توانایی خود در خلق چیزهای جدید بهره ببرند. زمانی که کودکان موفق به خلق چیزهای جدید می‌شوند، اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد و هنگام برخورد با افراد و جامعه قدرتمند‌تر و بهتر عمل می‌کنند.

در پایان

سرعت یادگیری در بچه‌ها متفاوت است و بازی تاثیر زیادی بر نحوه یادگیری و رشد بچه‌ها دارد بطور مثال؛ بازی به کودک کمک می‌کند تا از روش دلخواه و مطابق با توانایی‌ها و علاقه خود مسائل را یاد بگیرد که این در علاقه مندی و ادامه مسیر آنها بسیار مفید و کاربردی است. علاوه بر این بازی در رشد مهارت‌های اجتماعی کلامی و حرکتی و افزایش اعتماد به نفس کودکان تاثیری فوق العاده دارد پس ما به عنوان پدر و مادر باید بین کارهای خود زمان کافی برای بازی با فرزندان خود پیدا کنیم و باعث سرگرمی وشادی انها، حتی برای لحظات کوچک شویم تا بچه‌ها در تمامی مراحل زندگی شادتر و موفق‌تر عمل کنند.

سوالات متداول

1-بازی کردن با کودکان چه تاثیری در یادگیری آنها دارد؟
سرعت یادگیری در بچه‌ها متفاوت است. بازی به کودک کمک می‌کند تا از روش دلخواه و مطابق با توانایی‌ها و علاقه خود مسائل مشتاقانه‌تر را یاد بگیرد.

2-آیا بازی با کودکان در غلبه بر ترس تاثیر دارد؟

بله بچه‌ها هنگام بازی برای پیش بردن بازی و خلاقیت راه‌های جدید را امتحان می‌کنند که این علاوه بر افزایش خلاقیت در غلبه بر ترس بسیار راهگشا می‌باشد.

3-مهم‌ترین فایده بازی با کودک چیست؟

مهم‌ترین فواید بازی کردن با کودکان افزایش خلاقیت است چون کودک هنگام بازی برای حل مسائل باید از ذهن و فکر خود استفاده کند.زمانی که کودکان موفق به خلق چیزهای جدید می‌شوند،علاوه بر خلاقیت اعتماد به نفس آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و هنگام برخورد با افراد و جامعه در اجتماع قدرتمندتر و بهتر عمل کنند

اشتراک گذاری