چگونه دانش آموز را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟
چگونه دانش آموز را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟

چگونه دانش آموز را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟ پاسخ این سوال یکی از مهم‌ترین چالش‌های خانواده‌ها در روزهای پایانی تابستان است. چون تغییر ساعت خواب و بیداری، پایبندی به یک روتین جدید و محدود شدن زمان تفریح و استراحت برای بچه‌ها سخت است. اگر از دانش آموزان در مورد شروع مدارس سوال بپرسیم. شاید تنها انگیزه آنها برای رفتن به مدرسه، دیدن و بازی کردن با دوست و همکلاسی‌هایشان باشد. در این مقاله، به بررسی راهکارهایی که والدین و مربیان می‌توانند به کار بگیرند تا دانش‌آموزان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنند، می‌پردازیم

. چطور می‌توانیم فرزندمان را برای شروع دوباره مدرسه آماده کنیم؟

10 راهکار برای بازگشت به مدرسه

والدین همیشه دوست‌ دارند فرزندان‌شان با آمادگی کامل و بدون ناراحتی سال تحصیلی جدید را شروع کنند. استفاده از راهکارهای مفید به شما در این مسیر کمک زیادی می‌کند. اینجا چند راهکار مفید برای کمک به فرزندان در این مسیر ذکر می‌شود.

تغییر ساعت خواب

حتما همه شما در روزهای اول مهر با قیافه‌های خواب آلود بچه ها مواجه شده‌اید و در حالی که با چشمان نیمه باز همراه والدین خود به مدرسه می‌روند. اولین قدم برای آماده کردن بچه‌ها، تغییر و تنظیم خواب آنها می‌باشد. برای این کار باید در اواسط شهریور ماه کم کم ساعت خواب بچه‌ها را به روتین قبلی بازگردانیم. این کار باید کم کم و هر یک یا چند روز 10 دقیقه زمان خواب را تغییر دهید تا بچه ها مقاومت نکنند و راحت‌تر این مساله را بپذیرند.

تغییر ساعات بازی

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه دانش آموز را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم، محدود کردن زمان بازی و تفریح می‌باشد. تغییر ساعت بازی مثل برنامه خواب باید کم کم و بدون ناراحتی و اعصاب خوردی باشد. اگر این کار با تهدید و دلخوری کودک صورت گیرد، باعث لجبازی بیشتر، تنفر از رفتن به مدرسه و دعوای بیشتر بین شما و فرزندتان می‌شود.

خرید لوازم تحریر

مشارکت بچه‌ها در خرید لوازم تحریر

یکی از مهم‌ترین کارهایی که دانش آموز را برای بازگشت آماده می‌کند و باعث ایجاد انگیزه در رفتن به مدرسه می‌شود، مشارکت آنها در خرید لوازم تحریر می‌باشد. همه ما به عنوان والدین طعم شیرین این خاطره را چشیده‌ایم و هنوز هم با یادآوری آن لبخند به گوشه لب ما می‌آید. بهتر است برای خوشحالی و ایجاد انگیزه بیشتر در بچه‌ها، برخی از لوازم مورد نیاز را فانتزی و بامزه بخریم. البته این روزها خرید لوازم تحریر بیشتر به صورت آنلاین انجام می‌شود اما می‌توانید هنگام ثبت سفارش از بچه‌ها نظر خواهی کنید و آنها را در خرید مشارکت بدهید.

جابه‌جا کردن هر ساله مدرسه

همان طور که در بالا گفتیم تمام ذوق و شوق بچه‌ها برای رفتن به مدرسه،دیدن دوستان و همکلاسی قدیمی است. مخصوصا برای بچه‌های ابتدایی که تمام مدت مشغول بازی با همکلاسی‌هایشان هستند این مساله مهم‌تر می‌باشد. جا‌به‌جایی مدرسه همیشه با مقاومت و واکنش شدید بچه‌ها صورت می‌گیرد. پس قبل از انجام این کار همه جوانب را در نظر گرفته و با بچه‌ها در مورد دلیل این کار حتما صحبت کنید. در صورت جابه جایی، بهتر است قبل از شروع مدرسه حتما با کودک خود به مدرسه جدید بروید تا محیط و کادر مدرسه را به خوبی ببیند. آشنا بودن با محیط باعث کاهش استرس و نگرانی بچه‌ها می‌شود.

33

پشتیبانی احساسی

قبل از شروع مدارس، گاهی اوقات ممکن است بچه‌ها استرس یا نگرانی داشته باشند.با فرزندتان در مورد بازگشت به مدرسه صحبت کنید و به او فرصت بدهید تا احساسات و نگرانی‌هایش را به اشتراک بگذارد. این کمک می‌کند تا او احساس راحتی بیشتری داشته باشد و از نگرانی‌هایش کاسته شود. اگر با مشکلات خاصی مواجه یا درگیر هستند، به صحبت‌های بچه‌ها گوش دهید و به آنها کمک کنید تا راه‌حل‌های مناسب پیدا کنند.

 

ساخت گالری تصاویر مدرسه

یکی دیگر از کارهایی که دانش آموز را برای بازگشت آماده می‌کند، ساخت یک گالری از موفقیت‌های کودک در مدرسه می‌باشد. در یک دیوار یا یک نقطه ویژه در خانه، یک گالری تصاویر از موفقیت‌های فرزندان خود بسازید. این تصاویر می‌توانند شامل گواهی‌نامه‌ها، نمرات برتر، تقدیرنامه‌ها از مدرسه، عکس‌هایی از رویدادهای مدرسه مانند نمایش مدرسه و ورزش‌ها و غیره باشند. همچنین، از فرزندان خود بخواهید که داستان موفقیت‌هایشان را با شما و خانواده به اشتراک بگذارند. این کار می‌تواند احساس ارزشمندی را در بچه‌ها تقویت کند و انگیزه آنها را برای رفتن به مدرسه افزایش دهد.

کمک گرفتن از مشاوره و تراپی

اگر فرزند شما به شدت مخالف بازگشت به مدرسه است، بهتر است با او صحبت کرده و در صورت نیاز از مشاوره کمک بگیرید. بچه‌ها ممکن است دچار مشکلات و آسیب‌های روحی شوند و عدم توجه به این مسئله ممکن است وضعیت را تشدید کند.

مشخص کردن رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار برای اینکه بتوانیم دانش آموز را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم، مشخص کردن رفت آمد آنها به مدرسه است . قبل از شروع سال تحصیلی، حتماً باید وضعیت حمل و نقل دانش‌آموزان را بررسی و مشخص کنیم زیرا این موضوع می‌تواند منجر به استرس‌های زیادی برای دانش‌آموزان شود به ویژه کودکان کلاس اولی که به تازگی وارد مدرسه شده‌اند

aks mohtavaie blog 2

یک مسافرت ویژه

اگر شرایط رفتن به مسافرت را دارید حتما در روزهای قبل از شروع مدارس این کار را انجام دهید. این کار به بچه‌ها کمک می‌کند که با حال و هوای خوب تعطیلات را به پایان برسانند و برای رفتن به مدرسه آمادگی بیشتری داشته باش

تشویق به برقراری ارتباط با دوستان

دانش‌آموزان را تشویق کنید که قبل از شروع مدرسه با دوستانشان دوباره ارتباط برقرار کنند و برای رفتن به مدرسه انگیزه بیشتری داشته باشند. البته شما می‌توانید در تعطیلات تابستان دوستان و همکلاسی‌های فرزندانتان را به خانه دعوت کرده و لحظات خوبی برای آن‌ها فراهم کنید، تا ارتباط و دوستی‌شان را حفظ کنید و هم شناخت بیشتر و بهتری از دایره دوستان فرزندانتان بدست می‌آورید این کار برای بچه‌های ابتدایی و نوجوان یک پیشنهاد کاربردی و مناسب می‌باشد.

نتیجه‌گیری: آماده‌سازی دانش‌آموزان برای بازگشت به مدرسه یک چالش اساسی برای والدین است. با توجه به راهکارهای فوق، والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا با اطمینان و انگیزه بیشتری سال تحصیلی جدید شروع کنند و از تجربه تحصیلی خود لذت ببرند. همچنین، با این راهکارها ارتباط خانوادگی تقویت می‌شود، والدین شناخت بهتری از فرزندان خود به دست می‌آورند و می‌توانند به آنها کمک کنند تا به عنوان افرادی مستقل و مسئول رشد کنند.

سوالات متداول
1-چگونه از نظر ذهنی دانش آموزان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟

برای آماده‌سازی ذهنی بچه‌ها برای بازگشت به مدرسه، از دو راهکار مهم استفاده می‌شود: صحبت کردن با آن‌ها درباره احساساتشان و ارائه پشتیبانی و ایجاد یک روال روزانه که شامل شروع صبح با صبحانه و آماده شدن برای مدرسه است، تا اعتماد به نفس آن‌ها را برای مواجهه با تغییرات جدید بالا ببرد.

2-چگونه می‌توانیم انگیزه و اعتماد به نفس فرزندمان را برای ورود به سال تحصیلی جدید بالا ببریم؟
با تشویق و پشتیبانی فرزندمان در مواجهه با چالش‌های جدید مدرسه، مانند شرکت در گروه‌های مطالعاتی یا شرکت در فعالیت‌های خارج از مدرسه که توانایی‌هایش را به چالش می‌کشند

اشتراک گذاری