بهترین روش تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه
بهترین روش تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه

انجام تکالیف در دوران مدرسه بخصوص در شروع مدرسه میسر نیست مگر با برنامه تشویقی! اینکه چگونه کودکان را به انجام تکالیف در طول سال تحصیلی مشتاق کنیم راه و روش های روان شناسی دارد که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم. بعضی از دانش آموزان به انجام تکالیف مدرسه توجهی نمی کنند. حتی در برخی موارد در دوران شروع مدرسه بدون نوشتن و انجام دادن تکالیف خود راهی مدرسه می شوند. در چنین شرایطی والدین کودکان به فکر راهی برای تشویق کودکان به انجام تکالیف کودکان خود هستند. شاید این مرحله سخت ترین مرحله در شروع سال تحصیلی جدید باشد. کودک در دوران تابستان وقت آزاد زیادی را به خود و تفریحات خود اختصاص داده است و اکنون محدود کردن کودک به انجام تکالیف مدرسه کار دشواری است. این مشکل را همه والدین دارند بنابراین سخت نگیرید و عاقلانه و با آرامش با کودک برخورد کنید.

روش های تشویق کودکان به انجام تکالیف

قبل از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید یک تصمیم صحیح بگیرید. این مشکلی است که همه والدین با آن مواجه هستند بنابراین شما تنها نیستید. اما در این میان نحوه برخورد شما با کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در صورتی که رفتار نامناسبی با کودک داشته باشید ممکن است کودک را لجباز کنید و کار را خراب تر کنید. بنابراین پیش از هر اقدامی بهترین روش های تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه را مطالعه نمایید.

روش های تشویق کودکان به انجام تکالیف

خرید لوازم تحریر فانتزی

اولین وسیله ای که کودک با آن کار می کند و با آن در ارتباط است لوازم تحریر است. زمانی که از وسایل تحریر فانتزی و جذاب استفاده شود کودک تمایل بیشتری به انجام تکالیف از خود نشان می دهد. بعضی از لوازم تحریرها همانند اسباب بازی هستند و حتی می توان به عنوان اسباب بازی هم از آن ها استفاده کرد. با خرید لوازم تحریر فانتزی تا حد زیادی کودک بازیگوش را به انجام تکالیف علاقه مند می کنید. در صورتی که کودک شما به رنگ یا طرح خاصی علاقه مند باشد حتما از مدل های عروسکی یا طرح مورد علاقه کودک خریداری کنید. اینگونه کودک شما با بازی کردن تکالیف روزمره خود را انجام می دهد. به مرور به انجام تکالیف علاقه مند شده و خود به خود تکالیفش را انجام می دهد. تاثیر لوازم تحریر فانتزی در روند یادگیری کودک را به چشم خواهید دید.

همراهی والدین در انجام تکالیف

از دیگر روش هایی که کودک به انجام تکالیف علاقه مند می شود همراهی والدین است. در برخی موارد که کودک به تازگی انجام تکالیف خود را شروع کرده است متوجه سوالات و نحوه پاسخگویی تکالیف را متوجه نمی شود؛ به همین دلیل تمایلی به انجام تکالیف از خود نشان نمی دهد. اگر می خواهید کودک در هنگام درس خواندن احساس بهتری داشته باشد سعی کنید انجام تکالیف را با بازی همراه کنید تا کودک تمایل بیشتری داشته باشد. همراهی کردن والدین در هنگام انجام تکالیف تاثیر بسیار زیادی در پیشروی یادگیری کودک خواهد داشت.

داشتن برنامه مشخص

کودکان دوست دارند تلویزیون تماشا کنند و بازی کنند و فکر می کنند انجام تکالیف مانع تفریح آن ها می شود. اما اگر برنامه مشخصی برای بازی کردن و تماشای برنامه کودک داشته باشند با خیال راحت تکالیف خود را انجام می دهند. بهتر است برای برنامه ریزی کودک حتما نظر او را هم بپرسید، اینگونه هم یاد می گیرد چطور برای کارهای خود برنامه ریزی کند و هم به برنامه ریزی انجام شده تعهد بیشتری خواهد داشت. بهتر است برای کودک تشویقی هم در نظر بگیرید. با دریافت تشویقی به عنوان مثال خوراکی مورد علاقه یا بازی با موبایل و … کودک را در انجام تکالیف مدرسه مشتاق تر می کنید.

داشتن برنامه مشخص

محیط خانه را برای کودک آماده کنید

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام انجام تکالیف کودک در نظر داشته باشید این است که محیط خانه را برای کودک آماده کنید. اگر کودک خواهر و برادر بزرگ تر یا کوچک تر از خود دارد باید اتاق ساکت و آرامی را به او اختصاص دهید تا کودک در آرامش و به دور از تشویش تکالیف روزانه خود را انجام دهد. در نظر داشته باشید محیطی که کودک می خواهد تکالیف روزانه خود را انجام دهد نور کافی داشته باشد. در غیر این صورت حتما از چراغ مطالعه استفاده کنید.

ساعت خواب و استراحت کودک را مشخص کنید

کودکان بعد از پایان ساعت مدرسه نیاز به استراحت دارند. بهتر است بعد از ورود به خانه و خوردن وعده غذایی کودک استراحت کند. اینگونه انرژی و توانایی بیشتری برای شروع انجام تکالیف خواهد داشت. تایم استراحت کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

در پایان به تکالیف کودک خود نظارت داشته باشید

بعد از اتمام تکالیف توسط کودک؛ حتما یکی از والدین به همراه کودک تکالیف انجام شده را باید به دقت مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که اشتباهی در تکالیف نوشته شده داشت حتما برای او توضیح دهید و اگر خودتان نمی توانید به کودک آموزش دهید از معلم بخواهید موضوع تکلیف را برای او آموزش دهد. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که کودک از همان ابتدا پایه تحصیلی قوی داشته باشد.

در پایان به تکالیف کودک خود نظارت داشته باشید

کارهایی که در هنگام انجام تکالیف نباید انجام دهید

تا به اینجای مقاله به شما گفتیم چه کار کنید که کودک در هنگام انجام تکالیف حس بهتری داشته باشد. اما یک سری کارها هم هست که نباید انجام دهید. ممکن است کودک شروع به لجبازی کند اما شما نباید آرامش خود را از دست دهید و از انجام این کارها اجتناب کنید:

  • با کودک مجادله نکنید.
  • از تهدید کودک دست بردارید.
  • به هیچ عنوان تکالیف کودک را خودتان انجام ندهید.
  • از تنبیه بدنی کودک به شدت بپرهیزید زیرا نتیجه معکوسی خواهد داشت.
  • به حجم تکالیف مدرسه دقت داشته باشید. اگر حجم تکالیف زیاد است حتما این موضوع را با معلم دانش آموز در میان گذارید.

با در نظر داشتن این موارد است که شما می توانید کودک خود را به انجام تکالیف علاقه مند کنید. اگر آموزش های لازم برای نحوه برخورد با کودک را ندیده باشید قطعا با مشکلات جدی روبرو می شوید. پس حتما این مقاله را برای والدینی که کودک دانش آموز دارند ارسال کنید. اگر تجربه ای در نحوه برخورد با کودک خود دارید نیز خوشحال می شویم نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک گذارید. مشتاقانه خواستار شنیدن تجربیات شما هستیم.

آخرین سخن

در نهایت در نظر داشته باشید که کودک را باید از همان ابتدا به تحصیل و یادگیری علاقه مند کنید. این کار می تواند با بازی کردن و یا هدیه لوازم تحریرفانتزی انجام شود. تجربه شما از تشویق کودک برای انجام تکالیف چیست؟ شما چه نظری در این باره دارید؟ خوشحال می شویم نظر خود را با ما و سایر کاربران در میان گذارید.

اشتراک گذاری