اتاق مطالعه کودک
ایده اتاق مطالعه کودک + نکات مهم ساخت آن

باز فصل مدرسه و درس خواندن فرا رسید و والدین برای راحتی مطالعه کودکان خود اتاق مطالعه کودک را مطابق با چند استاندارد دکور می کنند. در ادامه نکات و ایده خوب برای طراحی اتاق مطالعه کودک به شما ارائه می دهیم تا کودک دلبندتان با خیال راحت و با حواس جمع درس خود را مطالعه نمایند. والدین همیشه می خواهند کودکانشان در آسایش و آرامش کامل ارتقا پیدا کنند ما هم اینجاییم تا شما را در این امر همراهی کنیم.

ایده های ناب اتاق مطالعه کودک

اتاق مطالعه کودک باید از یک سری نکات پیروی کند تا بتوان گفت اتاق مطالعه یک فضای مناسب مطالعه می باشد. این نکات که باعث افزایش سطح تمرکز کودک می شوند عبارتند از:

چیدمان اصلی اتاق مطالعه کودک

اولین چیزی که به چشم می خورد و اهمیت دارد چیدمان اصلی و فضای اصلی اتاق مطالعه کودک می باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از دکوراسیون ساده و آرامش بخش استفاده کنید. از رنگ های آرامش بخش مانند آبی آسمانی و یا صورتی کمرنگ برای افزایش تمرکز بهره بگیرید. رنگ‌ های آبی ملایم، سبز و به طور کلی رنگ های خنثی برای اتاق مطالعه انتخاب مناسب تری می باشد.

ایده های ناب اتاق مطالعه کودک

میز تحریر و صندلی مناسب انتخاب کنید

میز و صندلی جزو مهم ترین مواردی است که تاثیر زیادی در تمرکز و آرامش کودک شما دارد. حتما از میز و صندلی متناسب با آناتومی کودک استفاده کنید. اگر کودک شما لاغر اندام و ریز جثه است به هیچ عنوان از صندلی های بزرگ استفاده نکنید! با استفاده از صندلی های سایز بزرگ کودک در هنگام جابجایی سختی زیادی را تحمل می کند و به سختی می تواند جابجا شود این امر موجب خستگی و حتی کمر درد کودک شود.

از میز مطالعه ای استفاده کنید که دارای کشو بوده و چند محفظه مناسب برای قرار دادن وسایل باشد. همچنین قد میز را متناسب با قد و اندام کودکتان انتخاب کنید. از میزهای باکیفیت چوب مناسب استفاده کنید که در صورت ریختن آب و یا نوشیدنی بر روی آن خراب نشود. همچنین بهتر است میز کمی سنگین باشد که ناگهان بر روی کودک سقوط نکند.

قفسه کتاب برای اتاق درسی پسرانه و دخترانه فراموش نشود!

برای اتاق مطالعه کودک استفاده از قفسه کتاب اهمیت زیادی دارد. کودک از همان سن کم با فضای کتاب و درس آشنا می شود و قفسه ای با کتاب های رنگارنگ و زیبا و البته با مفهوم که کودک علاقه داشته باشد در این میان تاثیر بسزایی دارد. بهتر است برخی از قفسه های کتاب را به گیاهان کوچک و سبز و گل های خوشبو اختصاص دهید. با این کار روال یکنواخت اتاق را شاداب تر و البته زیباتر می کنید. همچنین از اکسسوری های تحریر نیز می توانید برای زیباسازی اتاق مطالعه کودک خود استفاده نمایید. لوازم تحریر فانتزی و خوشکل را می توانید در فروشگاه اینترنتی هیس نیز مشاهده نمایید.

قفسه کتاب برای اتاق درسی پسرانه و دخترانه فراموش نشود!

اتاق مطالعه کودک بدون چراغ مطالعه ناقص است!

نور مناسب برای مطالعه بسیار اهمیت دارد و مانع از خستگی چشم در حین مطالعه می شود. بنابراین بهتر است بر روی میز کودک حتما از چراغ مطالعه با نور کافی استفاده نمایید. بهتر است میز کودک در کنار پنجره قرار بگیرد تا کودک در هنگام مطالعه از نور طبیعی خورشید بهره مند شود اما در صورتی که این امکان وجود نداشت حتما از چراغ مطالعه مناسب استفاده نمایید. چراغ مطالعه ها طرح های متنوعی دارند و بهتر است از گزینه ای استفاده کنید که دارای نور زرد رنگ باشد تا خط کتاب خوانایی بیشتر و بهتری داشته باشد. چراغ مطالعه هایی که بتوانید نور آن را تنظیم کنید و نور آن قابل کم یا زیاد شدن باشد گزینه مناسب تری است.

اکسسوری مناسب اتاق مطالعه کودک چیست؟

در بالا اشاره کردیم که اتاق مطالعه کودک باید ساده و بدون حاشیه باشد که منجر به حواس پرتی و بهم خوردن تمرکز کودک نشود. اما این بدان معنا نیست که دیگر از هیچ وسیله کوری جهت زیباسازی اتاق استفاده نکنید. در ادامه چند وسیله و اکسسوری مناسب که می تواند انرژی بخش و الهام بخش کودک باشد اشاره می کنیم. به طور حتما استفاده از این اکسسوری ها تاثیر زیادی در فهم و درک کودک در هنگام مطالعه خواهد داشت:

گلدان با گیاهان سبز

اولین اکسسوری که حتما باید در اتاق مطالعه کودک قرار دهید یک گلدان با گیاه سبز و سرزنده می باشد. این کار کمک می کند زندگی در اتاق جریان داشته باشد و به کودک حس آرامش و امنیت بدهد. همچنین آب دادن به گلدان و مراقبت از گیاه برای کودک ارزش و اهمیت خاصی دارد و به کودک احساس قدرت و توانایی را القا می کند. پس استفاده از گیاهان سبز و سرزنده را فراموش نکنید. همچنین نحوه نگهداری از آن را به خود کودک بسپارید.

اکسسوری مناسب اتاق مطالعه کودک چیست؟

حذف سر و صدا

بر هیچ کس پوشیده نیست که سر و صدا موجب از بین رفتن تمرکز می شود چه کودک و چه بزرگسال! بنابراین تا جای ممکن سعی کنید سر و صدا را به حداقل ممکن برسانید. به عنوان مثال بهتر است اتاقی را در خانه برای کودک در نظر بگیرید که به سمت کوچه باز نشود زیرا اکثر صداها از سمت کوچه و خیابان می باشد. در هنگام مطالعه کودک از روشن کردن موسیقی و یا تلویزیون با صدای بلند خودداری کنید. در صورتی که از موسیقی بی کلام با صدای آرام در هنگام مطالعه استفاده نمایید می تواند تاثیر زیادی در یادگیری و تمرکز کودک داشته باشد. بنابراین این راه حل را برای از بین بردن سروصدای اطراف نیز امتحان کنید.

دیوار تشویق

استفاده از یک دیوار که در اینجا به عنوان دیوار تشویق می توان به آن اشاره داشت. این دیوار می تواند دستاوردها، گواهی نامه ها و تشویقی های کودک را شامل شود. زمانی که تمامی این مدارک در مقابل چشمان کودک باشد کودک انگیزه بیشتری برای مطالعه و پیشرفت خواهد داشت. بنابراین استفاده از دیوار تشویقی که به زیبایی تزئین شده باشد را در اتاق مطالعه کودک فراموش نکنید.

نقشه جهان یا جدول ضرب

بسته به اینکه کودک شما چقدر سن دارد می توانید از نقشه جهان، کره زمین، جدول ضرب و … استفاده کنید. این کار به کودک کمک می کند بتواند موارد درسی خود را بهتر و راحت تر به خاطر بسپارد. بنابراین اگر کودک شما در زمینه خاصی ضعیف عمل می کند این ترفند بهترین راه حل می باشد.

نقشه جهان یا جدول ضرب

ساختن یک تقویم مطالعه

به طور حتم زمانی که با برنامه ریزی مطالعه می کنید می دانید چه زمانی چه کتابی را مطالعه نمایید. بهتر است این تقویم مطالعه را در سایز نسبتا بزرگ چاپ کنید و بر روی دیوار مقابل چشم کودک بچسبانید. با این کار کارهایی که باید در یک روز توسط کودک انجام شود مشخص شده و با برنامه ریزی خواهد بود. قطعا زمانی که مطالعه را با برنامه پیش ببرید نتیجه بهتر و کامل تری خواهید دید.

استفاده از وسایل ضد استرس

داشتن استرس در هنگام مطالعه امری طبیعی و غیر قابل انکار است؛ اما شما با چند راهکار ساده می توانید این استرس را در کودک خود به حداقل برسانید. به عنوان مثال با استفاده از توپ های نرمالو که می تواند با فشار دادن آن تمامی استرس روزانه را بر روی توپ خالی کند بهترین و مناسب ترین وسیله ضد استرس و سرگرمی می باشد.

استفاده از وسایل ضد استرس

سخن آخر اتاق مطالعه کودک

با در نظر گرفتن موارد و نکاتی که در بالا به آن اشاره شد می توانید یک اتاق مطالعه خوب برای کودکتان داشته باشید. اتاق مطالعه کودک اهمیت زیادی دارد زیرا از همان کودکی، کودک علاقه مند و ترغیب به مطالعه می شود. شما می توانید لوازم تحریر که برای اتاق مطالعه لازم می باشد را به راحتی و به صورت آنلاین از فروشگاه هیس خریداری نمایید. فروشگاه هیس وارد کننده مستقیم کالا از کشور چین می باشد که همین موضوع باعث شده قیمت تمامی محصولات از همه جا ارزان تر باشد.