راه های افزایش تمرکز که نمی دانستید!
راه های افزایش تمرکز که نمی دانستید!

آیا راهکاری برای افزایش تمرکز در زندگی وجود دارد؟ این روزها هر کار کوچک و بزرگی که می خواهید انجام دهید نیاز به داشتن تمرکز دارید. شاید شما هم جزو افرادی باشید که خیلی زود تمرکز خود را از دست می دهید و نمی توانید فعالیت های کاری و روزانه خود را به راحتی و به سادگی انجام دهید. خوب است بدانید دقت داشتن و بالا بودن تمرکز در هر کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همانطور که می دانید تمرکز داشتن در کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت می باشد. شاید شما در کوتاه مدت بتوانید بر روی موضوع خاصی تمرکز داشته باشید اما در بلند مدت تمرکز خود را از دست بدهید. در ادامه چند راهکار عالی برای افزایش تمرکز به آموزش می دهیم.


جهت بازدید از انواع لوازم تحریر فروشگاه اینترنتی هیس بر روی لینک کلیک کنید.


تمرکز داشتن به چه معناست؟

قبل از هر چیز باید با معنی و مفهوم تمرکز آشنایی داشته باشیم. به طور کلی تمرکز؛ توجه کامل و آگاهانه یک شخص به موضوع خاصی گفته می شود. زمانی که شما این توانایی را داشته باشید که برای مدت کوتاه یا طولانی بر روی موضوع خاصی تفکر داشته باشید یعنی از قدرت تمرکز برخوردار هستید. شاید شما از قدرت تمرکز خوبی برخوردار نباشید؛ جای نگرانی نیست شما تنها نیستید. ما اینجایی تا تمرکز شما را بالا ببریم.

تمرکز داشتن به چه معناست؟

بهترین راه برای افزایش تمرکز چیست؟

میزان عدم تمرکز هر شخص متفاوت می باشد و باید با توجه به میزان عدم تمرکز بهترین راه را برای خود انتخاب کند. اگر شدت عدم تمرکز بسیار بالاست به شما توصیه می کنیم که حتما از یک روانشناس باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

مدیتیشن کنید

یکی از بهترین راه های بالا بردن سطح تمرکز می توان به مدیتیشن اشاره داشت. در واقع مدیتیشن یک روش عالی برای افزایش آرامش و تمرکز و همچنین موجب کاهش استرس در افراد می باشد. در واقع شما با یک مدیتیشن ساده چند تمرین را با هم انجام می دهید. برای افزایش تمرکز باید هر روز صبح یک برنامه مدیتیشن چند دقیقه ای برای خود داشته باشید؛ این امر به مرور زمان تمرکز را افزایش دهید.

بهترین راه برای افزایش تمرکز چیست؟

ورزش کنید

یکی دیگر از موثرترین روش های بالا بردن سطح تمرکز ورزش کردن است. زمانی که ورزش می کنید بدن و ذهن خود را برای مقابله با مشکلات مختلف آماده کنید. موقع ورزش هورمون های مختلفی در بدن ترشح می شوند که موجب کاهش استرس و بهره وری بیشتر از مغز می شود.

برنامه ریزی و مدیریت زمان داشته باشید

زمانی که کارهای روزمره خود را زمان بندی کرده باشید و برای ساعت از شبانه روز خود برنامه داشته باشید مجبور به اجرای برنامه خواهید شد. مدیریت زمان به شما کمک می کند در کارهای خود تعادل داشته باشید و مسئولیت کارهایتان را بر عهده بگیرید. برای این کار باید تمام کارهایی که می خواهید انجام دهید را یادداشت کنید و اولویت بندی کنید. سپس هر یک را در برنامه روزمره خود قرار دهید. این کار به شما کمک می کند بدانید چه کاری را چه زمانی باید انجام دهید و مجبور می شوید در تایم مشخص و طبق زمان بندی کار را انجام دهید.

انجام همزمان چندین کار ممنوع

زمانی که شما چند کار را با هم انجام می دهید تمرکز و قدرت تمرکز خود را از دست می دهید و یا به میزان قابل توجهی کاهش میابد. به طور کلی زمانی که بین کارهای خود جا به جا می شوید؛ به زمان نیاز دارید تا دوباره تمرکز خود را به دست بیاورید. بنابراین انجام همزمان چندین کار با هم از نظر زمانی برای شما هزینه بر است و کیفیت انجام کار را به میزان قابل توجهی کم می کند.


جهت بازدید از انواع خودکار موجود در فروشگاه هیس بر روی لینک کلیک کنید.


تغذیه سالم و متنوع داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که برای افزایش تمرکز موثر می باشد نوع تغذیه فرد می باشد برای اینکه بتوانید کارایی ذهن و فکر خود را افزایش دهید باید ویتامین و مواد مغذی لازم را به بدن خود برسانید. خوب است بدانید خوردن مواد غذایی فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس، شکر، و چربی های مضر را کاهش دهید. برای افزایش تمرکز سعی کنید ماهی، تخم مرغ و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید و حتما به میزان کافی در روز آب بخورید.

تغذیه سالم و متنوع داشته باشید

در طول روز به حد کافی استراحت کنید

بهترین زمان استراحت برای یک بزرگسال 8 ساعت در شبانه روز می باشد. بهتر است تا قبل از ساعت 12 شب بخوابید تا روز بعد تمرکز کافی برای انجام فعالیت های روزانه را داشته باشید. بنابراین اگر خواب کافی ندارید و یا ساعت خواب شما نامنظم است طبیعی است که تمرکز نداشته باشید.

در طول روز به حد کافی استراحت کنید

نظم و ترتیب را در محیط خود رعایت کنید

بهم ریختگی و شلوغی نیز از دیگر عواملی است که موجب بروز حواس پرتی در فرد می شود. بهتر است اطراف خود را منظم و مرتب نگه دارید. به این صورت هم به راحتی می توانید وسایل مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن پیدا کنید و هم به راحتی بر روی موضوع خاصی تمرکز داشته باشید. در صورتی که در اتاق شلوغ یا پر سر و صدایی هستید؛ آنجا را ترک کنید و به تنهایی کار خود را به پایان برسانید.

تمرین های افزایش تمرکز را انجام دهید

یکی از بهترین روش ها برای افزایش تمرکز در واقع انجام تمرین های ساده و کاربردی است. در ادامه شما را با برخی از تمرین های افزایش تمرکز بیشتر آشنا می کنیم تا بتوانید یک تمرکز همیشگی را تجربه کنید.

تمرین های افزایش تمرکز ذهنی

اگر شما با مشکل تمرکز روبرو هستید این چند راهکار ساده را به شما پیشنهاد می کنیم. همین کارهای ساده تا حد زیادی قدرت تمرکز شما را بالا می برد:

یک استراحت کوتاه

زمانی که بر روی یک موضوع خاص طولانی مدت تمرکز می کنید؛ پس از مدتی تمرکز شما شروع به تحلیل رفتن می رود. برای اینکه این مشکل را رفع کنید تنها کافی است از محیط دور شوید و کمی به خود استراحت کنید. این کار با بالا بردن سطح تمرکز شما و دور شدن از محیط استرس شما را کاهش می دهد و به شما در درست عمل کردن تا حد زیادی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که با خارج شدن از محیط حتی در مدت زمان کوتاهی تا حد زیادی تغییرات مثبتی را مشاهده می کنید. این بار که سطح تمرکز شما کاهش پیدا کرد این راهکار ساده و کاربردی را حتما امتحان کنید.


جهت بازدید از انواع دفترچه یادداشت فروشگاه اینترنتی هیس بر روی لینک کلیک کنید.


مغز خود را آماده کنید

با چند بازی فکری ساده تمرکز خود را بالا ببرید. این بازی ها علاوه بر اینکه سرگرمی خوبی هستند قدرت ذهنی شما را افزایش می دهند:

  • پازل
  • سودوکو
  • شطرنج
  • بازی های حافظه
  • جدول کلمات متقاطع
  • جستجوی کلمه یا پانتومیم

مغز خود را آماده کنید

خواب خوب و آرامی داشته باشید

برخی مواقع به رختخواب می رویم اما نمی خوابیم. با این کار فقط به جسم خود استراحت می دهیم و ذهن همچنان خسته می ماند. نداشتن خواب کافی و مفید در طول شبانه روز بر روی خلق و خو و عملکرد شما تاثیر زیادی دارد . این امر موجب کاهش تمرکز و کارایی شما در زندگی روزمره می شود. در برخی موارد نداشتن خواب کافی ناشی از کمبود ویتامین خاصی است. پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید و چکاپ بدهید. به این ترتیب با شناسایی بیماری و داشتن خواب مفید و کافی سطح هوشیاری و تمرکز خود را در طول روز بالا می برید.


جهت بازدید از انواع چشم بند موجود در فروشگاه هیس بر روی لینک کلیک کنید.


ورزش و پیاده روی را فراموش نکنید!

یکی از بهترین روش های بالا بردن سطح تمرکز در واقع همان ورزش کردن و فعالیت بدنی است. زمانی که شما ورزش می کنید بر روی بدن خود و نحوه انجام حرکات ورزشی تمرکز می کنید. به همین سادگی یک تمرین عالی برای بالا بردن سطح تمرکز خود انجام می دهید. ضمن اینکه پیاده روی های سریع و ورزش های هوازی بیشتر توصیه می شود.

ورزش و پیاده روی را فراموش نکنید!

گوش دادن به موسیقی آرام جهت بالا بردن سطح تمرکز

یکی دیگر از روش های افزایش تمرکز که شاید بسیاری از شما عزیزان به صورت ناخودآگاه آن را انجام می دهید؛ گوش دادن به موسیقی هاست. در صورتی که علاقه ای به گوش دادن به موسیقی ندارید پس بهتر است از صدای طبیعت و صداهای پس زمینه استفاده نمایید. محققان موافقند موسیقی کلاسیک یا صداهای طبیعت، انتخاب خوبی برای کمک به افزایش تمرکز شما محسوب می شود. موسیقی را ملایم یا در سطح پس زمینه نگه دارید تا در نهایت حواس شما را پرت نکند.

داشتن رژیم غذایی مناسب

همانطور که در بالا هم اشاره کرده ایم بعضی از مواد غذایی موجب کاهش سطح تمرکز می شود و برخی دیگر نیز بالا رفتن سطح تمرکز را در پی دارد. خوردن صبحانه مقوی و کامل تاثیر زیادی در بالا بردن سطح تمرکز دارد. از جمله مواد غذایی که می تواند تمرکز شما را بالا می برد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بلوبری
  • اسفناج
  • تخم مرغ
  • ماهی های چرب

آخرین سخن درباره افزایش تمرکز

داشتن تمرکز در هر مقطعی از زندگی لازم و ضروری است. در واقع زمانی که بر روی فعالیتی تمرکز داشته باشید می توانید بهترین خود را ارائه دهید. بنابراین دقت داشته باشید که تمرکز کافی برای انجام آن کار را داشته باشید. برخی مواقع با خوردن دارویی خاص قدرت ذهنی شما کاهش می یابد. به عنوان مثال بعد از مصرف داروهای سرماخوردگی تاکید می شود که از رانندگی خودداری کنید. برای اینکه قدرت و توانایی خود را در تمرکز بالا ببرید می توانید به ذهن خود تمرین بدهید. تمامی موارد را با جزئیات در این مقاله خواندید. اگر شما تمرین دیگری به جز این موارد برای افزایش تمرکز انجام می دهید خوشحال می شویم با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.