مراقبت از پوست و مو در شنا
مراقبت از پوست و مو قبل، بعد و حین شنا

شنا یکی از ورزش های مورد علاقه همه به خصوص در فصول گرم سال و مناطق گرمسیر است. اما برای اینکه از پوست و موی خود در آب استخر مراقبت کنید باید یک سری موارد را قبل و بعد از شنا رعایت کنید. در این مقاله از هیس می خواهیم راه های مراقبت از پوست و مو قبل از شنا و بعد از شنا و حین شناکردن را به شما بگوییم. در صورتی که به خوبی از پوست و موی خود مراقبت نکنید ممکن است به بیماری های پوست و مو از جمله خارش پوست، آکنه های پوستی، شوره موی سر و… مبتلا شوید. بنابراین مراقبت از پوست و مو قبل از شنا و بعد از شنا را جدی بگیرید. در ادامه لوازم آرایشی مورد نیاز که باید در هنگام شنا همراه خود داشته باشید بیشتر آشنا می کنیم.

مراقبت از پوست و مو قبل از شنا

برای اینکه پوست و موی سالمی داشته باشید باید قبل از ورود به استخر برای شما یک سری کارها را انجام دهید از جمله:

خیس کردن تمام نواحی پوست و موها

توصیه می کنیم قبل از ورود به استخر حتما کل بدن خود را زیر دوش خیس کنید. خیس کردن پوست و موها، رطوبت مورد نیاز آن ها را تامین کرده و باعث می شود وقتی وارد آب استخر یا دریا می شوید. مواد شیمیایی، کلر، نمک، املاح و آب کمتری را به خود جذب کنند. بنابراین دوش گرفتن با آب یک لایه محافظ بر روی پوست و مو ایجاد کرده و تا حد زیادی از بروز خشکی و شکنندگی و آسیب رسیدن به آن ها پیشگیری می کند.

استفاده از کرم، لوسیون و روغن طبیعی برای پوست و مو

در صورتی که شما هم پوست حساس، خشک و آسیب دیده ای دارید، احتمالا حساسیت و خارش و قرمزی آن بعد از شنا کردن بیشتر می شود. استفاده از هر یک از این مواد مراقبت پوستی که حاوی گلیسیرین باشد پوست را چرب کرده و تاثیر کلر را خنثی می کند. این کار به میزان زیادی از پوست شما در برابر آسیب های احتمالی مراقبت می کند. این کرم ها با ایجاد لایه محافظ روی پوست، اثرات مخربی که ممکن است آب استخر بر روی پوست و موی شما داشته باشد را از بین می برد. بنابراین بعد از هر بار دوش گرفتن حتما از کرم و لوسین مناسب خود استفاده کنید. برای محافظت از موهای خود نیز بهتر است از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، نارگیل یا آرگان استفاده کنید. بدین ترتیب تا حد زیادی از پوست و موی خود در برابر آب استخر و یا دریا مراقبت کرده اید.

استفاده از کرم، لوسیون و روغن طبیعی برای پوست و مو

استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید

از اصلی ترین مواردی که بر روی سلامت پوست شما موثر است؛ ضد آفتاب می باشد. ضرورت استفاده از ضد آفتاب به خصوص در فضاهایی مانند کنار دریا و یا استخرهای رو باز بیشتر نمایان می شود. برای محافظت از پوستتان در برابر اشعه های مضر UVA و UVB و پیری و لک شدن پوست، آفتاب سوختگی و …. حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید قبل از شنا، به تمام پوست صورت و بدنتان ضد آفتاب بزنید. همچنین تمدید به موقع آن را فراموش نکنید. علاوه بر این ضد آفتاب باید فرمولاسیون سبک و ضد حساسیت داشته و در اطراف چشم ها نیز قابل استفاده باشد.

مراقبت از پوست و مو حین شنا

مراقبت های پوستی تنها به قبل از شنا خلاصه نمی شود؛ شما باید حین شنا هم از پوست و موهای خود نیز مراقبت کنید. از جمله موارد مراقبت از پوست و مو حین شنا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از کلاه شنا و عینک شنا

قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که لباس شنای خود را کامل بپوشید. از جمله کلاه شنا، چشم بند شنا، گوشی ضد آب را فراموش نکنید. استفاده از کلاه شنا در هنگام شنا کردن تا حد زیادی از صدمات ناشی از کلر برای موها جلوگیری می کند.

استفاده از کلاه شنا و عینک شنا

تمدید ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب را به یکبار خلاصه نکنید؛ نمک و کلر عوامل موثری در آفتاب سوختگی پوست می باشند. بنابراین برای این که به خوبی از پوستتان در مقابل آفتاب محافظت کنید، بهتر است در فواصل منظم حین شنا مجددا ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

نوشیدن آب فراموش نشود

نوشیدن آب در هنگام انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی مانند شنا کردن از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین باید یک بطری آب همیشه با خود به همراه داشته باشید تا در حین شنا از آن استفاده کنید. استفاده از نوشیدنی های خنک غیر الکلی در فصول گرم سال ایده آل است و شما را خنک می کند. بنابراین آب نوشیدن را در حین شنا فراموش نکنید.

مراقبت از پوست و مو بعد از شنا

بعد از اینکه شنا تمام شد برای مراقبت از پوست و مو، باز هم باید مراقبت های لازم را از پوست و موی خود داشته باشید تا بتوانید از پوست جوان و زیبای خود مراقبت کنید. در ادامه مراقبت های پوست و مو بعد از شنا را مورد بررسی قرار داده ایم:

دوش گرفتن و شستشوی بدن و موها بعد از شنا

بعد از اینکه ورزش و تفریح شنا تمام شد باید هر چه سرعتر با شامپوهای مناسب و ژل مناسب یک دوش با آب ولرم بگیرید. حتما موها و بدن خود را به خوبی بشویید. دوش گرفتن باعث می شود تا مواد شیمیایی، نمک و املاح دیگری که بر روی پوست و موی شما نشسته است پاک شود. همچنین شما می توانید در آخرین مرحله شستشوی موها از سرکه سیب استفاده کنید تا آن را به طور کامل و به روش طبیعی پاکسازی نمایید. برای شستن صورت پس از شنا می توانید از یک شوینده ملایم استفاده کنید تا ضد آفتاب، نمک و املاح و مواد دیگر را کاملا پاک کند. بعد از اینکه دوش گرفتید حتما از دمای ملایم سشوار برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید تا موهایتان با روند طبیعی خشک شود.

استفاده از کرم مرطوب کننده حاوی ویتامین سی

بعد از اینکه شنا تمام شد و بدن و موهای خود را به خوبی شستید نوبت استفاده از لوسیون یا کرم مرطوب کننده می رسد. نمک و کلر موجود در آب تا حد زیادی باعث خشکی پوست و موی شما می شود. برای حفظ رطوبت پوستی بعد از شنا حتما باید از کرم و مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین سی باشند. زیرا ویتامین سی است که باعث ترمیم پوست و پیشگیری از ترک ترک شدن پوست شما می شود. کرم های حاوی عصاره آلوئه ورا و خیار موجب تسکین پوست و بهبود آفتاب سوختگی می شوند. علاوه بر این کسانی که به طور مرتب در دریا شنا می کنند، بهتر است برای مراقبت از پوست و مو و جلوگیری از آسیب و ایجاد لک پوستی، از محصولات مراقبتی حاوی ویتامین C استفاده کنند.

استفاده از کرم مرطوب کننده حاوی ویتامین سی

به طور کلی ویتامین سی تاثیر زیادی در حفظ سلامت پوست و موی شما خواهد داشت. مرطوب کننده از ایجاد خشکی و علائم پیری پوست جلوگیری کرده و چربی پوست را متعادل می کند. همچنین در تسکین و بهبود بافت پوست و حفظ سلامت آن موثر بوده و پوستی نرم و روشن و شفاف به شما هدیه می دهد. برای پوست بدن هم می توانید از کرم آبرسان بدن استفاده کنید.

استفاده از بالم لب بعد از شنا

لب ها نیز بعد از شنا دچار خشکی می شوند و با پوسته پوسته شدن خشکی خود را نشان می دهند. این امر ظاهر نازیبایی ایجاد می کند که شاید چندان خوشایند نباشد. جهت مراقبت و ترمیم پوست لب و جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می توانید از یک بالم لب مغذی و نرم کننده استفاده کنید. بهتر است از بالم لبی استفاده کنید که ضمن رطوبت رسانی، به حفظ رطوبت در لب ها هم کمک کرده و در نتیجه از پوسته پوسته شدن، خشکی و ترک خوردن لب جلوگیری کند.

استفاده از ماسک را فراموش نکنید

برای کاهش صدمات ناشی از تابش آفتاب و مواد مضر موجود در آب دریا و استخر بر روی پوست می توانید به صورت هفتگی از ماسک های تسکین دهنده و رطوبت رسان پوستی مانند ماسک خیار استفاده کنید. ضمن اینکه لایه برداری ملایم و هفتگی به کمک ماسک های یکبار مصرف می تواند تاثیر چشمگیری در حذف مواد مضر از روی پوست و ایجاد پوستی کاملا تمیز و سالم و عاری از آلودگی داشته باشد.

آخرین سخن مراقبت از پوست و مو در شنا

در پایان باید بدانید اگر می خواهید همیشه پوستی صاف و شفاف و جوان داشته باشید و از پیری زودرس جلوگیری کنید باید مراقبت از پوست و مو در هنگام شنا را نیز رعایت کنید. برخی افراد گمان می کنند شنا به مراقبت خاصی نیاز ندارد اما ما در بالا به طور کامل برایتان نحوه مراقبت از پوست و مو در مقابل شنا کردن را توضیح دادیم. بنابراین از امروز این موارد را در روتین شنای خود قرار دهید.