ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردم + نکات مهم استفاده
ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردم + نکات مهم استفاده

ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردم کدام است؟ امروزه استفاده از ظروف پلاستیکی برای گرم و تازه نگه داشتن مواد غذایی لازم است. به عنوان مثال افرادی که کارمند هستند غذای خود را در ظرف پلاستیکی حمل می کنند؛ تا در موقع ناهار غذای خود را گرم و تازه نوش جان کنند. اما ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردوم کدام است و آیا می توان از هر نوع ظرفی برای این کار استفاده کرد؟ ظرف مناسب مایکروفر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ ظرف پلاستیکی را تا چه دمایی و به چه مدت می توان گرم کرد؟ و سوال بعدی این است که متریال و نحوه ساخت ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردم چه ویژگی هایی دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا شما را با یک ظرف مناسب گرمای مایکروفر را به شما معرفی کنیم.

ظرف مناسب مایکروویو، مایکروفر و سولاردم چه ویژگی هایی دارند؟

قبل از هر چیز در نظر داشته باشید این ظروف از لوازم آشپزخانه ارتباط مستقیمی با سلامت شما دارند. زیرا در صورتی که از ظروف پلاستیکی مناسبی استفاده نکنید قبل از هر چیز سلامت شما را به خطر می اندازد. ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردم نباید مواد مضری را از خود منتشر کنند. در چنین مواردی اگر ظرف مناسب نباشد باعث ایجاد بوی بد یا دود عجیبی می شود. در ادامه به برخی از ظروف مناسب مایکروفر اشاره می کنیم تا بتوانیم گزینه مناسب را به شما معرفی کنیم:

ظرف مناسب مایکروویو، مایکروفر و سولاردم چه ویژگی هایی دارند؟

ظرف شیشه ای

شیشه از موادی درست شده که برای استفاده درون مایکروویو و موارد مشابه بی خطر است. زیرا ظروف شیشه ای امواج مایکروویو را به خود جذب نمی کند. یعنی امواج دستگاه فقط از شیشه عبور می کنند و جذب شیشه نمی شوند. به یاد داشته باشید در هنگام گرم کردن غذا درون ماکرو حتما درب پلاستیکی یا شیشه ای را بردارید و اطمینان حاصل کنید که ظرف شیشه ای که دارید با حرارت بالا خرد نمی شود.

ظرف سرامیکی

یکی دیگر از ظروف مناسب حرارت مایکروفر و ظروف سرامیکی است. در واقع ظروف سرامیک از موادی طبیعی ساخته شده است. موادی که در ساخت ظرف سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد از خاک رس ساخته شده و درون کوره هایی با دمای بالا حرارت می بینند. به همین دلیل است که ظرف سرامیکی را می توان به عنوان ظرف مناسب مایکروفر معرفی کرد.

فویل آلومینیومی

فقط در صورتی می‌توانید از فویل آلومینیومی در مایکروویو استفاده کرد که حتما برای این منظور طراحی و ساخته شده باشد. در صورتی که سعی کنید از فویل آلومینیومی معمولی استفاده کنید، ممکن است باعث آتش سوزی در دستگاه شود. فویل آلومینیومی مخصوص برای پخت و پز و گرم کردن غذا عالی است، زیرا امواج مایکروفر را منعکس کرده و به توزیع یکنواخت گرما کمک می کند. اما حتما از فویل های مخصوص استفاده کنید تا موجب آسیب به خودتان و اطرافیانتان نشوید.

فویل آلومینیومی

ظرف پلاستیکی

یکی دیگر از مواد ایمن که بسیار هم پر استفاده است ظروف پلاستیکی است. این ظروف؛ ظرف مناسب مایکروفر، مایکروویو و سولاردم هستند، زیرا سبک وزن بوده و به تازه نگه داشتن غذا کمک می کنند. فقط باید یادتان باشد که هر ظرف پلاستیکی امکان استفاده در مایکروفر، مایکروویو و سولاردم را ندارد.

چه ظروفی مناسب مایکروویو نیستند؟

از هر ظرفی نمی توانید در مایکروویو استفاده کنید. این پنج ماده را به هیچ عنوان در مایکروفر، مایکروویو و سولاردم استفاده نکنید:

ظروف فلزی

ظروف فلزی به هیچ عنوان ظرف مناسب مایکروفر نیست! دلیل آن هم مشخص است، زیرا فلز در اثر حرارت بالا در فر موجب آتش سوزی می شود. ضمن اینکه فلز امواج خطرناک مایکروویو را به خود جذب می کند به همین دلیل ظرف مناسب مایکروفر محسوب نمی شود. هرگز از ظروف فلزی در ماکروفر استفاده نکنید!

  • ظرف فلزی هر چقدر هم که کوچک باشد نباید در مایکروویو گرم شود. زمانی که فلز را در دستگاه بگذارید، ممکن است به آتش سوزی شود.
  • حتی بشقاب و فنجان، تزیین شده با فلز و ظروف حاوی پوشش فلزی یا دسته های فلزی را به هیچ عنوان در مایکروفر قرار ندهید.
  • ظرف فلزی را فقط در حالت کانوکشن می شود استفاده کرد. در حالت های دیگر باعث جرقه زدن و به مرور باعث آسیب به موتور و دیواره دستگاه می شود.
  • هیچگاه قوطی های کنسرو یا قوطی و شیشه های در بسته محتوی مواد غذایی را درون دستگاه قرار ندهید. احتمال جرقه زدن به علت فلزی بودن بدنه کنسرو و خطر ترکیدن کنسرو به علت پلمپ بودن آن وجود دارد.

ظروف ملامین

ملامین هم نوعی پلاستیک است، اما از آن دسته پلاستیک هایی که برای مایکروفر مناسب نمی باشد. در صورتی که ظرف ملامین را در برابر حرارت بالا قرار دهید از خود گازهای سمی تولید می کند که موجب سرطان در فرد می شود. پس استفاده از ظرف ملامین را پیشنهاد نمی کنیم. در لعاب بسیاری از ظرف های سرامیکی مقداری فلز استفاده شده است. در نتیجه این ظروف نیز همانند ظروف فلزی عمل می کنند. نوع خاصی سرامیک برای مایکروفر مناسب می باشد که لعاب آن فلز ندارد. برخی از سرامیک ها برای اینکه هنگام ساخت مدت زیادی در کوره نبوده اند احتمال انفجارشان در مایکروویو وجود دارد.

ظروف پلی استایرن

اگر از ظرف پلی استایرن استفاده می کنید برای گرم کردن غذا آن را درون مایکروفر قرار ندهید. زیرا وقتی پلی استایرن گرم می شود ذوب می شود و ممکن است به دستگاه شما آسیب می زند.

  • گرم کردن غذا با ظروف پلاستیکی داخل مایکرویو، احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد، چون در اثر حرارت بالا، ساختار شیمیایی آنها تغییر می کند و مواد سمی وارد غذا می شود.
  • ظروف پلاستیکی معمولی به هیچ وجه نباید داخل مایکروویو قرار گیرد. در صورتی که می‌خواهید از این نوع ظرف استفاده کنید، حتما مواردی را انتخاب کنید که مخصوص مایکروویو باشد.
  • ظروف پلاستیکی که داخل مایکروفر می گذارید باید تحمل حداقل ۱۲۰درجه را داشته باشند.

چه ظروفی مناسب مایکروویو نیستند؟

ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف برای استفاده در مایکروویو خطرناک هستند، زیرا ممکن است ذوب شده و باعث چسبیدن غذا به ظرف شوند. به همین دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف درون مایکروویو به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

نکات مهم هنگام استفاده از مایکروویو

امروزه استفاده از مایکروویو بسیار متداول شده است؛ اما برای استفاده بهینه از این وسیله باید به چند نکته دقت و توجه داشته باشید:

ظرف خالی را در مایکروویو قرار دهید: 60 ثانیه ظرف مناسب مایکروفر را با حرارت بالا درون مایکروفر گرم کنید. بعد از آن برای گرم کردن غذا از همان ظرف استفاده کنید. پیش گرم کردن ظرف شرایط لازم طبخ بهینه غذا را فراهم می کند.

راهنمای مایکروویو را بخوانید: خواندن دفترچه راهنما همیشه برای جلوگیری از خطرات احتمالی مفید است. در دفترچه راهنما همه چیز را در مورد مواد قابل استفاده یا ظروف نامناسب نوشته شده است. اگر به زبان انگلیسی بود حتما از برنامه های ترجمه عکس استفاده نمایید.

دستورالعمل مربوط به غذای آماده را دنبال کنید: هر زمان که می خواهید غذاهای آماده را در مایکروویو بپزید، مطمئن ترین راه این است که دستور پخت بسته بندی را دنبال کنید.

چطور بفهمیم ظرف مناسب مایکروفر است؟

بارها در بالا گفته ایم که از ظرف مناسب مایکروفر استفاده کنید اما سوال اینجاست که چطور ظرف را تست کنیم؟ یک روش کاربردی وجود دارد؛ ظرف خالی مورد نظر را داخل دستگاه قرار دهید و لیوان آبی داخل آن بگذارید، دستگاه را با آخرین توان مایکروویو به مدت 60 ثانیه روشن کنید. اگر ظرف مناسب باشد پس از مدت یک دقیقه نباید گرم شده باشد. اگر گرم شده بود ظرف مناسب مایکروفر نیست.